Kontrollsenteret for regjeringskvartalet ferdigstilt
Enda sikrere Kontrollsenteret på Mastemyr skal gjøre regjeringskvartalet sikrere.
Statsbygg har ferdigstilt "Eksternt kontrollsenter" for post- og varer for det nye regjeringskvartalet. Senteret ligger sør for Oslo, på Mastemyr i Nordre Follo kommune.
Arbeidet med hogst og skogrydding startet på vårparten i 2024. Grunn- og sprengearbeider kom i gang i juni samme år, og siden har det gått slag i slag.
Vesentlig og avgjørende
– Det eksterne kontrollsenteret ivaretar en vesentlig funksjon for regjeringskvartalet med tanke på sikkerhet og logistikk, og det er helt avgjørende for å kunne åpne regjeringskvartalet for regulær drift, sier prosjektdirektør Jard Bringedal i Statsbygg.
Rundt det nye regjeringskvartalet etableres det en sikkerhetssone, også kalt perimetersikring. Når sikkerhetssonen settes i drift, må man ha spesiell tillatelse for å kjøre inn med kjøretøy. Syklister og gående kan derimot passere fritt i gågate-lignede omgivelser. Post og varer som skal innenfor sonen, må i utgangspunktet kontrolleres på Mastemyr først, men det finnes flere leveringsalternativer (se fakta ramme).
Eksternt kontrollsenter for post- og varer består av tre ulike bygg med ulike funksjoner.
• Kjøretøyhall: 1100 kvadratmeter, kontroll av kjøretøy
• Kontrollsenter: 1300 kvadratmeter, administrasjon og kontroll av post og varer.
• Carport: 170 kvadratmeter, parkering av DSS-kjøretøy
Kjøretøyhallen er delt i to deler der den ene er en scannerhall med en stor røntgenscanner, og den andre er for manuelle kontroller. Prinsippet er at kjøretøyet som skannes, kjører inn i hallen, stopper og står rolig under skanningen. Det er selve skanneren som beveger seg.
Som Tolletaten
– Kjøretøyskanneren kan skanne et kjøretøy på ett minutt. Det er tilsvarende skanner som tollerne bruker. Sjåførene må forlate kjøretøyet under scanning på grunn av strålevern og venter i et eget rom, forteller Bringedal.
En rekke andre allierte land har tilsvarende kontrollsentre som ligger utenfor bysentra. Det er vesentlig rimeligere å bygge på Mastemyr enn å bygge tilsvarende funksjoner midt i Oslo sentrum. Samtidig er det ikke så enkelt å lure systemet som å svinge av til Lambertseter på vei til Oslo-sentrum etter å ha fått godkjent kjøretøyet på Mastemyr.
– Logistikksystemet er planlagt med tanke på å redusere risiko for sikkerhetstruende hendelser. Blant annet vil alle transporter spores underveis, og det er krav til punktlighet. Hvis en eller flere av disse kravene er brutt, vil kjøretøy avvises. En del av disse kontrollmekanismene er kjent for allmenheten, men andre forhold er sikkerhetsgradert informasjon, forklarer Bringedal.
2 mrd. under budsjett
Det eksterne kontrollsenteret for post og varer er en del av det store byggetrinn 1 av nytt regjeringskvartal. I byggetrinn 1 ligger blant annet også byggingen av kjeller, A-blokken og D-blokken, rehabilitering av Høyblokken og kjøp av eiendom, Det byggetrinnet avsluttes i løpet av 2025, og i 2026 vil de første departementene flytte inn i nye lokaler.
Byggetrinn 1 leveres til avtalt tid og kvalitet og med en pris over 2 milliarder kroner lavere enn kostnadsrammen satt av Stortinget.
Statsbygg har vært byggherre for kontrollsenteret, mens Hønefoss-baserte Mebyr har vært totalentreprenør.
Statsbygg vil i fremtiden ha den bygningsmessige driften av kontrollsenteret, mens det er DSS (Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon) som vil operere på senteret og tolke resultatene fra skanningen.