Slik skal Statsbygg flytte vikingskipene
REISEKLAR Under byggingen av det nye Vikingtidsmuseet står vikingskipene sikret i stålrigger under et hvitt dekke. For å sikre en mest mulig skånsom transport fraktes stålriggene med skip i luften via kranbane fra det gamle museumsbygget til det nye. FOTO VIKINGTIDSMUSEET.
Kranbanen veier 115 tonn. Maksfarten blir 25 cm i minuttet. Nå gjøres de siste forberedelsene før Osebergskipet etter planen flyttes i september.
– Osebergskipet er først ut når vi starter flyttingen av verdensarven fra den gamle delen av museet til den nye. I sin helhet vil flyttingen av alle skipene og sledene ta rundt ni måneder. Vi har trent og testet i lang tid, så selv om dette er nybrottsarbeid, er vikingskattene i de beste hender, sier prosjektsjef Lars Christian Gomnæs i Statsbygg.
Vikingskipene er riktignok flyttet tidligere. For rundt 100 år siden ble Osebergskipet dyttet med muskelkraft på skinner gjennom Oslos gater. Gokstadskipet ble kjørt på en tilhenger.
Siden den gang er skipene blitt langt skjørere. Under byggingen av det nye Vikingtidsmuseet står de sikret i 50 tonn tunge stålrigger. For å sikre en mest mulig skånsom transport fraktes stålriggene med skip i kranbane til nybygget.
– Den aller fremste oppgaven til det nye Vikingtidsmuseet er å sikre kulturskattene for nye generasjoner. Vi gleder oss til å formidle denne unike verdensarven i nye omgivelser, sier direktør Aud V. Tønnessen ved Kulturhistorisk museum.
Testing i juni
I juni skal den ferdigstilte kranbanen testes med en like stor og tung rigg som Oseberg-riggen. Testen og treningen i bygget vil etter planen vare fem dager.
Deretter vil Statsbygg i sommer teste at klimaet i det nye museet er stabilt, før selve flyttingen etter planen finner sted i midten av september. Det vil bli en langsom affære:
• Oseberg-kranbanen består av 115 tonn stål, som er sammenstilt av 2200 bolter med mutter og 4400 skiver. I alt består kranbanen av over 350 deler.
• Kranbanens kjørelengde er 86 meter. Deretter skal stålriggene senkes 4,5 meter.
• Maks horisontal hastighet er 25 cm i minuttet. Maks vertikal hastighet under senkingen er 6 cm i minuttet.
• Teoretisk transporttid er 5 timer og 44 minutter horisontalt og 1 time og 15 minutter vertikalt.
I Vikingtidsmuseet kobler den nye sirkelformede bygningen seg på Arnstein Arnebergs eksisterende korsformede bygg og skaper et helhetlig museumskompleks. Ved å koble nytt og eksisterende defineres en trygg og effektiv rute for flytting av vikingskattene, forteller arkitekt Thomas Pedersen fra AART architects:
– Formen på nybygget er nøye utformet for å sikre en trygg og skånsom flytting av de skjøre vikingskipene, samtidig som den ivaretar både besøksopplevelse, bevegelsesmønster og kulturhistoriske hensyn. Det kan se enkelt ut, men det er et grep som løser mange komplekse utfordringer på én gang, sier han.
Flytting til mai 2026
Etter at Osebergskipet er flyttet, skal det bygges nye kranbaner for de andre skipene. Hver kranbane er et unikt byggesett med unike deler tilpasset den enkelte flyttingen. De tre Osebergsledene skal flyttes på en spesialbygget vogn, som går på en trillebane.
Etter planen skal flyttingen foregå slik:
• Flytting av Gokstadskipet i månedsskiftet oktober-november 2025.
• Flytting av Osebergsledene medio mars til medio mai 2026.
• Flytting av Tuneskipet i slutten av mai 2026.