søndag, januar 19, 2020
 



Nå kan alle søke digitalt om avkjørsel fra offentlig vei



Sikt-illustrasjon: Jon Opseth, Statens vegvesen


Enten det gjelder søknad om avkjørsel fra riksvei, fylkesvei eller kommunal vei: nå blir søknadsprosessen mye enklere! [15.11.2018]

Statens vegvesen har, i samarbeid med KS utviklet en ny digital løsning som gjør det enklere og mer effektivt både for søkerne og for de som skal behandle søknadene. Et felles skjema sikrer at søknaden sendes til riktig instans og at relevante opplysninger for adressen det gjelder hentes inn automatisk.


– Digitalisering av offentlige tjenester skal bidra til en mer effektiv forvaltning, og skal gi brukerne en sammenhengende og helhetlig opplevelse ved at informasjon blir brukt på tvers av forvaltningsnivåene, sier Gyda Grendstad, avdelingsdirektør for Plan- og grunnerverv i Statens vegvesen.

– Hvert år behandler vi om lag 6 000 søknader om avkjørsel mot riks- eller fylkesvei, Når løsningen også tas i bruk av kommunene, vil tallet bli betydelig større. Søknadene kommer for eksempel fra folk som vil bygge inntil en vei eller lage ny avkjørsel. Den nye løsningen vil forenkle dette arbeidet betraktelig. Det er rett og slett en vinn-vinn-situasjon, sier Grendstad.

Statens vegvesen gjør det enklere for brukerne
Brukerne søker om avkjørsel etter innlogging på «Din Side» på vegvesen.no. Når man begynner prosessen med å sende inn en søknad vil systemet automatisk laste opp relevante data for den eiendommen og veien det gjelder. Søknaden vil da tilføres data fra relevante registre hos blant annet Statens vegvesen og Kartverket.

– Da vil søkeren få informasjon om veistatus og plansituasjon, mens data om trafikkmengde, fartsgrenser, ulykker, støyforhold og mye annet summeres opp i et digitalt saksgrunnlag for den aktuelle vedtaksmyndighet, sier Grendstad.

– Når en saksbehandler i dag jobber med en søknad om avkjørsel er det mange momenter som må vurderes og man må sjekke håndbøker, fartsgrense, Norsk veidatabank (NVDB) og flere kartløsninger. Den nye løsningen gir saksbehandlerne et samlet og felles saksunderlag, og dette vil lette saksbehandlingen både internt i Vegvesenet og i samarbeidet med andre myndigheter, understreker Grendstad.

Fornøyde pilotkommuner
– Det er fint for oss å kunne være en pådriver og samarbeidspartner for kommunene, sier Grendstad. Hun forklarer at i dag er det slik at dersom det er snakk om riks– eller fylkesvei, havner søknaden hos Vegvesenet, mens dersom eiendommen og veien ligger i et regulert område skal søknaden til kommunen. Ett felles søknadsskjema uansett hvilken vei og hvilken kommune det gjelder, er en vesentlig forenkling for alle parter. Det vil spare både kommunene og Vegvesenet for både tid og ressurser blant annet fordi man unngår feilsendinger.

Hittil har vi testet løsningen med 6 pilotkommuner: Os i Hordaland, Fusa, Bergen, Stjørdal, Harstad og Oslo.
– Erfaringene våre hittil med pilotkommunene tilsier at dette vil bli en god løsning for kommunene, det er fint for dem å få et fyldig saksgrunnlag fra oss, det sparer dem for mye tid, avslutter Grendstad.




Statens Vegvesen.jpg

En av fem bedrifter rammet av tyverier fra byggeplass
En av fem bedrifter i den utførende delen av byggenæringen er blitt rammet av tyverier fra byggeplass det siste halvåret. Det viser en fersk ... les mer
Bygger unikt kunstsenter i Trondheim
Veidekke har skrevet kontrakt med Kjøpsmannsgata Ung Kunst AS om å bygge et miljøsertifisert kunstsenter i Trondheim sentrum initiert og finansiert av ... les mer


Skal videreutvikle Jåttåvegen til Nordens mest attraktive bydel.
Entra, Camar Eiendom og OBOS er valgt som partnere for videreutvikling i Jåttåvågen.

... les mer
KLP kjøper kontorbygg i København for 1,5 mrd.
KLP Eiendom har inngått avtale med Langebro Eiendom Aps om å kjøpe Weidekampsgade 12-16. Det er de norske familieselskapene Hathon Eiendom AS og ... les mer


Bygger skole og idrettshall i Sverige
AF Gruppens svenske datterselskap HMB Construction har inngått en avtale med ... les mer
Med ny kvalitetssikring av isolerglass
Vikeså Glassindustri AS har investert i en glasskanner som skal sikre kontinuerlig høy kvalitet på isolerglass som leveres ut til kundene. – Dette ... les mer

Hugger ned skepsis mot massivtre
Over hele landet dukker det opp nye studentboliger, bygget i massivtre. Du ser dem i Trondheim. Samme valg ble gjort i Horten. Og i Oslo. Men det ... les mer
Lyktestolpen i et nytt lys
Med 5G-wifi, sensorer, kamera og plass til kommersielle tjenester, bygger belysningsgiganten Signify ny infrastruktur inn i den gamle, gode ... les mer

Vinnerkonseptet er å tenke annerledes
– Vi forsøker å bruke hodet, rett og slett. Hos oss er vi ikke opptatt av flotte diplomer til å ha på veggene. Det skal bygges etter TEK 17, og vi ... les mer
Rehabilitering: Der tid fort blir mye penger
Ting må være på stell – lenge før bygging. Det er det aller viktigste når eksisterende bygg skal gjøres om. Multiconsult tar deg gjennom noen kjente ... les mer

Slik blir Norges første sirkulære bydel
Cicignon Park i Fredrikstad blir en bydel med bygninger dekket av gress og matplanter til urbant landbruk. Der så mye som 90 prosent av alt vann, ... les mer
LINK vant Byggeskikkpris
LINK arkitektur dro hjem Stavanger Kommunes Byggeskikkpris for Industri Energi-kvartalet i Kongsgata.

... les mer




Vi ligger en halv generasjon bak svenskene
Sammensetning på norske byggeplasser er i endring

God butikk å tenke miljø
Lang historie innen brannsikring i Norge og Norden

Etterslep av vedlikehold i kommunene
Positive utsikter for byggenæringen

Digitale byggesøknader godkjennes av kommunene
Det gjelder å være enda smartere

Satser på ny batteriteknologi
Bygg smart for gjenbruk

Byggebransjen vil møte sterkere krav
Trengs det en regelendring for rehabilitering?

Store miljøbesparelser med riktig tilpasset bel...
Klimatilpasning i en byggesak krever riktig kom...

Hvordan gjøre et eksisterende bygg smart
Landskapsarkitekters bidrag til det grønne skiftet

Byggebransjen må rekruttere flere kvinner og bl...
Byggebransjen må kvitte seg med gjenbruksangst

 
 
 
 

 Fylketbygges.no, Vikebuktvegen 17, 6392 Vikebukt
Org.nr. NO 898072622 MVA, Tlf.: 466 13 489
E-postadresse: frisvoll@gmail.com
Ansvarlig redaktør: Odd Einar Frisvoll


(C) Fylket bygges - produsert med ROW fra Ramvik AS - ramvik.no