Det lokale næringslivet har investert nærmere 300 millioner kroner i gondolbanen som skal gi folk et skikkelig magesug. Prosjektet har bestått i bygging av Fjordbygget/(mottaksbygget) nede ved sjøkanten og Fjordstasjonen som er startpunktet på selve banen der gjestene ankommer, og tårn opp til Fjellstasjonen og Restaurantbygget oppe på Hoven på nærmere 1000 kvadratmeter.
Restaurantbygget med sine store vindusflater med panoramautsikt utover Nordfjord har også en takterrasse som er like stor som selve bygget. Den totale høydeforskjellen fra fjorden opp til fjellet Hoven er i overkant av 1000 meter. De to gondolvognene, som har fått navnet Hugin og Munin, tar hver inntil 45 personer i slengen.
De to gondolene går i en pendelbane. Stasjonene trekkes mot hverandre av tyngden på gondolene og wirene som henger i et 1700 meter langt spenn. Det er tre wirer på hver side. To lastebærende wirer som banen hviler på, og en trekkwire i midten. Bærewirene er forankret i byggene oppe og nede. Selve trekkwiren går i en kontinuerlig loop hele veien. Den totale kapasiteten er på 450 personer i timen.
Fra gondolbanen ser man Lodalen, Olderdalen med Briksdalsbreen, fjellet Skåla og Jostedalsbreen. Loen ligger midt i den såkalte gullruta for reiselivet på Vestlandet, så målsettingen med å ta imot 50.000 reisende første driftsår burde være innen rekkevidde. Kanskje spesielt når man vet at gondolstasjonen ved fjorden bare ligger noen minutter unna cruisekaien i Olden der nærmere 90 cruiseskip hadde anløp i 2016.
Vi gratulerer tiltakshaver med den nye gondolbanen og takker for oppdraget!
Klikk på modulene under for å lese mer om de involverte aktørene: