Arkitektene Vis-a-vis AS har tatt mange hensyn til utforming av skolen i sitt arbeid. Det er blant annet tatt hensyn til vinden med tanke på materialbruken – og valgt børsta marmor. Bygget blir et stødig bygg, godt forankret på tomta, samtidig som bygget fremstår som åpent, inviterende og inkluderende. Kostnadsrammen på nybygget er på 146 millioner kroner. Byggestart på prosjektet var i juni i fjor.
Skolebygget skal romme Smøla barneskole, Smøla ungdomsskole, Smøla kulturskole og Smøla folkebibliotek.
Arkitekturen skal uttrykke byggets funksjon som en moderne skole og et kulturelt møtested for nærmiljøet.
Anlegget skal fremstå som åpent, inviterende og inkluderende for skolens ansatte og elever, samt besøkende. Skoleanlegget skal fremstå som levende og aktivt også utenom skoletid, og være en ressurs for nærmiljøet.
Det fysiske miljøet skal tilrettelegge for elevtilpasset og variert opplæring både innomhus og utomhus, samtidig som elevene sikres tilhørighet, trygghet og ro rundt arbeidssituasjonen. Bygningen skal ha en identitet med god forankring i stedet og tilføre nye kvaliteter til tettstedet. Utsyn, kontakt med landskapet og naturen, samt ta i bruk stedlige ressurser på tomten er klare intensjoner ved prosjektet. Det er egne innganger for elevene i 1. - 2- trinn, 3. - 4. trinn, 5. - 7. trinn og 8. - 10. trinn. Dette skal være en skole å vokse i!
Utviklingen av konseptet har vært fyret. Et landemerke som gir identitet til stedet. Skolegården blir kompakt og oppdelt i flere mindre rom. En opplyst gangveg, så bred at den kan brøytes, skal bygges ned til Smølahallen.
Øykommunen Smøla ligger helt nord i Møre og Romsdal. Fast-Smøla har et areal på 214 km2, mens hele øykommunen med de mer enn 5800 øyene, holmene og skjæra rundt, til sammen er på 275 km2.
1. januar 2016 var det registrert 2141 innbyggere i Smøla, og disse sysselsettes stort sett innenfor primærnæringene landbruk og fiske, noe i sekundærnæringene og et økende antall innenfor servicenæringene.
Vi gratulerer Smøla kommune med den nye skolen og takker for oppdraget!
Klikk på modulene under for å lese mer om de involverte aktørene: