onsdag, mars 20, 2019
 



Dette betyr de nye personvernreglene for deg



Ny personvernlov trer i kraft i EU i dag, og selv om vi må vente til 1. juli før loven gjelder i Norge, er det mye å juble for. Det settes strenge krav til at personopplysningene dine blir behandlet lovlig, gjennomsiktig og rettferdig.

Loven gjelder for alle offentlige og private virksomheter, uavhengig av hvor de er etablert, så lenge de behandler personopplysninger om europeere.

Virksomheter må utvikle produkter og tjenester på en personvernvennlig måte fra starten av. Dine personopplysninger skal beskyttes fra du begynner å bruke tjenesten, og standardinnstillingene skal være satt til de mest personvernvennlige valgene.

Hva er en personopplysning?
Med personopplysninger menes enhver opplysning som direkte eller indirekte kan identifisere en person, f.eks. navn, fødselsdato, adresse, telefonnummer, geografisk lokalisering, IP-adresse, e-post, kontonummer, eller andre opplysninger som er spesifikke for en person.

Det er verdt å merke seg at kjennetegn som benyttes på nett, slik som datamaskinens IP-adresse, eller informasjonskapslene (cookies) som er lagret i nettleseren også er personopplysninger.

Dette er dine rettigheter
Du har blant annet rett til å:
• Bli informert på en tydelig og forståelig måte om hva dine personopplysninger brukes til. Dette inkluderer hvilke opplysninger som behandles, av hvem, og til hvilke formål.

• Få innsyn i opplysningene virksomheter har om deg, og få en kopi av disse opplysningene.

• Få rettet opplysninger dersom de er feil, unøyaktige eller ufullstendige.

• Få virksomheter til å slette personopplysninger.

• Be virksomheter om å slutte å behandle og bruke dine opplysninger, enten for en periode eller permanent.

• Motta dine opplysninger i et vanlig brukt filformat, slik at du kan ta det med deg til en annen virksomhet eller tjeneste.

• Protestere mot automatiserte avgjørelser tatt på grunnlag av dine personopplysninger, dersom beslutningen påvirker deg på en betydelig måte (f.eks. hvis du blir nektet et lån).

• Bli informert dersom dine personopplysninger kommer på avveie.

Krav til samtykke
Når du blir spurt om samtykke til at en virksomhet eller tjeneste kan bruke dine personopplysninger, skal dette gjøres på en klar og forståelig måte. Samtykket skal være tydelig, informert, spesifikt og fritt. Det betyr at:

• Du skal informeres klart om hva du blir spurt om å samtykke til, og du skal få et reelt valg. Når du registrerer deg for å bruke en tjeneste, skal du i prinsippet ikke tvinges til å gi samtykke til å dele personopplysninger utover det som er nødvendig for å levere tjenesten til deg.

• Forespørsler om samtykke kan ikke gjemmes i lange og vanskelige brukervilkår eller personvernerklæringer. 

Samtykket til behandling av dine personopplysninger skal presenteres separat fra øvrige brukervilkår.

Virksomheter kan ikke anta at du har gitt ditt samtykke. Samtykke krever en klar handling fra din side, for eksempel at du krysser av i en dialogboks. Inaktivitet eller bare besøk på en nettside, kan ikke regnes som et samtykke slik loven krever.

Hva kan du gjøre hvis rettighetene dine ikke respekteres?
• Du kan først klage til den aktuelle virksomheten før du klager til Datatilsynet.

• Du kan kreve erstatning for tapet du har lidd.

• Selskaper kan bøtelegges med opptil 20 millioner euro, eller 4 % av global omsetning (den høyeste summen), for brudd på loven.

Selskapene tjener penger på dine personopplysninger
Selskaper som Facebook og Google tjener penger på å selge personopplysninger til selskaper som driver målrettet markedsføring. Når du bruker tjenestene, viser selskapene reklamer og andre budskap rettet spesielt mot deg på grunnlag av opplysninger de har kjøpt.

For å kunne selge data om brukerne, sporer tjenestene det brukerne gjør. Enkelte av selskapene sporer også dine bevegelser på nett, også om du ikke er medlem eller bruker av tjenestene deres.

Datameglere (data brokers) og reklameteknologiselskaper – slik som Axiom, Criteo og Experian, tjener penger på å selge opplysninger om deg, som de samler når du for eksempel bruker Facebook, og i tillegg tjener de penger på å tilby annonseverktøy til annonsører. Slik kan annonsørene sømløst målrette budskap mot deg.

Hvorfor bry seg om sine personopplysninger?
Personopplysningene dine har stor verdi for mange selskaper. Dette motiverer selskapene til å høste mest mulig opplysninger, og til å bruke opplysningene til flest mulige formål. Selv om selskapene gir inntrykk av at en tjeneste er «gratis», er det i realiteten dine personopplysninger som er produktet de selger.

Selskaper får vite mye om deg gjennom å samle inn og analysere personopplysninger. Du kan oppleve en slik innsamling som nyttig, for eksempel når opplysningene brukes til å gi deg fordelaktige persontilpassede tilbud. Samtidig kan de samme opplysningene også brukes til å diskriminere eller til å manipulere deg.

Hvis du mister vernet om ditt privatliv, kan det gi mindre frihet til å ta informerte valg. Diskriminering og manipulasjon kan lede til at:

• Du betaler mer for enkelte tjenester. Basert på din profil og tidligere oppførsel, kan et selskap for eksempel forstå at du er spesielt interessert i en bestemt type produkt eller tjeneste, eller har et akutt behov. Kanskje har de nok opplysninger om deg til å konkludere med at du har kjøpekraft til å betale en høyere pris.

• Du lokkes til å kjøpe ting du ellers ikke ville ha kjøpt. Selskaper kan overvåke all aktiviteten din for å kunne målrette det rette budskapet mot deg, når du er mest mottakelig eller sårbar for påvirkning.

• Husk at internett aldri glemmer. Konsekvensene av at personopplysninger (mis)brukes, kan være betydelige både for deg som individ og for samfunnet. For eksempel kan dine personopplysninger brukes for å påvirke deg til å stemme på enkelte aktører ved et valg, eller gi problemer når du søker ny jobb.

(forbrukerradet.no)




gdpr.jpg

Byggeplassleder om innovativ containerlås: - Verktøy blir ikke lenger borte
Ifølge en ny undersøkelse fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har ni av ti bedrifter i bransjen blitt frastjålet verktøy. Til tross for at ... les mer
Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass
Glass og Fasadeforeningen (GF) skal inspirere til utstrakt bruk av glass i byggverk. Foreningens fagområder belyses i forhold til arkitektur, design, ... les mer


Slik kan Norge få mer innflytelse i EU
Kan Norge, som et av utenforlandene i EU, dra nytte av tettere samarbeid med unionen på felter som utenrikspolitikk, sikkerhet og forsvar? ... les mer
Fritidsboligkonferansen 2019
Lillehammer-regionen Vekst ønsker i samarbeid med Hytteprodusentene og Norsk Turistutvikling velkommen til Fritidsboligkonferansen 2019. Konferansen ... les mer


Prognose for boligmarkedet 2019
Eiendom Norges prognose for det norske boligmarkedet i 2019 er en oppgang på 3 prosent. ... les mer
God start på boligsalget i 2019
- Boligsalget i januar ligger 32 % over samme måned i fjor, og dette er en god start på året, sier Per Jæger, administrerende direktør i ... les mer

Verdens første fossilfrie tunnelprosjekt vant Veidekkes miljøpris
Veidekkes skandinaviske miljøpris for 2018 er tildelt prosjektet TGB Smestad–Sogn. Dette er verdens første fossilfrie tunnelprosjekt og det første ... les mer
Det ble igangsatt 29 496 boliger i 2018
- Igangsettingen av nye boliger i 2018 endte på 29 496 boliger, etter en god avslutning på året, viser tall fra Boligprodusentenes Forening. Dette er ... les mer

Send inn kandidater til Årets boligprosjekt
Boligprodusentene etterlyser kandidater til "Årets Boligprosjekt 2019". Fristen er satt til fredag 5. april. Prisene deles ut under middagen på ... les mer
Dette kan bedrifter gjøre for å bli grønnere
Bedrifter står for rundt halvparten av alle miljøutslipp i verden. Selv om mange har innført strategi for en grønnere framtid, skjer det ingenting. ... les mer

Husbanken: Ny låneforskrift
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har sendt på høring forslag til ny forskrift om lån fra Husbanken. – Vi foreslår endringer som skal gjøre at ... les mer
Prognose: Sterkt 2019 for yrkesbygg, ikke boliger
Det er forventet vekst i alle deler av byggenæringen, bortsett fra nye boliger i 2019, men også der forventes det vekst i 2020. Nye yrkesbygg skal ... les mer




Gamle lovdokumenter skaper full forvirring i bo...
OsloMet får millioner til å forske på boligmark...

Stadig flere nordmenn bor i tettsted
Google manipulerer brukerne til kontinuerlig ov...

Økt bevissthet om elsikkerhet i byggebransjen
Nå kan alle søke digitalt om avkjørsel fra offe...

Veidekke mest attraktive arbeidsgiver blant ent...
Frykt ikke skjeggkreet

Igangsettingen av nye boliger faller
Norske arkitekter tar verden med storm

Sentral godkjenning til vurdering
Forskere skal lage månebetong

Meld deg på fagdager for boligprodusenter 7. - ...
Slik mener byggebransjen de kan spare 30 millia...

Hva venter oss om 30 år?
Veidekke ASA: Forlik mellom Statens vegvesen og...

Ny sjef i Skanska Commercial Development
Ny telefonsvindel på ferde: - Ikke ring tilbake...

 
 
 
 

 Fylketbygges.no, Vikebuktvegen 17, 6392 Vikebukt
Org.nr. NO 898072622 MVA, Tlf.: 466 13 489
E-postadresse: frisvoll@gmail.com
Ansvarlig redaktør: Odd Einar Frisvoll


(C) Fylket bygges - produsert med ROW fra Ramvik AS - ramvik.no